Monday, August 2, 2021

उग्रवाद के प्रणेता लोकमान्य तिलक Leader of extremism Lokmanya Tilak

बीसवीं सदी के प्रारम्भ में भारतीय स्वतन्त्रता के आन्दोलन में एक मंच के रूप में कार्यरत कांग्रेस में स्पष्टतः दो गुट बन गये थे। एक नरम तो दूसरा गरम दल कहलाता था। पहले के नेता गोपाल कृष्ण गोखले थे, तो दूसरे के लोकमान्य तिलक। इतिहास में आगे चलकर लाल-बाल-पाल नामक जो त्रयी प्रसिद्ध हुई, उसके बाल यही बाल गंगाधर तिलक थे, जो आगे चलकर लोकमान्य तिलक के नाम से प्रसिद्ध हुए।


In the beginning of the twentieth century, there was clearly two factions in the Congress working as a platform in the movement of Indian independence. A soft then the second hot team was called. The first leader Gopal Krishna Gokhale, then the other's Lokmanya Tilak. Running ahead in history, the trilogy called Lal-Bal-Pal was famous, this was the Bal Gangadhar Tilak, who was well-known by the name of Lokmanya Tilak.

लोकमान्य तिलक का जन्म 23 जुलाई, 1856 को रत्नागिरी, महाराष्ट्र के एक साधारण किसान परिवार में हुआ था। बचपन से ही उनकी रुचि सामाजिक कार्यों में थी। वे भारत में अंग्रेजों के शासन को अभिशाप समझते थे तथा इसे उखाड़ फेंकने के लिए किसी भी मार्ग को गलत नहीं मानते थे। इन विचारों के कारण पूना में हजारों युवक उनके सम्पर्क में आये। इनमें चाफेकर बन्धु प्रमुख थे। तिलक जी की प्रेरणा से उन्होंने पूना के कुख्यात प्लेग कमिश्नर रैण्ड का वध किया और तीनों भाई फाँसी चढ़ गये।
Lokmanya Tilak was born on July 23, 1856 in Ratnagiri, Maharashtra in a simple farmer family.  Since childhood, he was interested in social work.  He considered the British rule in India to be a curse and did not consider any path wrong to overthrow it.  Due to these thoughts, thousands of youths in Poona came in contact with him.  Among them the Chaphekar brothers were prominent.  With the inspiration of Tilak ji, he killed the infamous plague commissioner Rand of Poona and the three brothers were hanged.

सन 1897 में महाराष्ट्र में प्लेग, अकाल और भूकम्प का संकट एक साथ आ गया। लेकिन दुष्ट अंग्रेजों ने ऐसे में भी जबरन लगान की वसूली जारी रखी। इससे तिलक जी का मन उद्वेलित हो उठा। उन्होंने इसके विरुद्ध जनता को संगठित कर आन्दोलन छेड़ दिया। नाराज होकर ब्रिटिश शासन ने उन्हें 18 मास की सजा दी। तिलक जी ने जेल में अध्ययन का क्रम जारी रखा और बाहर आकर फिर से आन्दोलन में कूद गये।
In 1897, the crisis of plague, famine and earthquake came together in Maharashtra. But the evil British also continued to recover the license. With this, Tilak ji's mind was upset. He organized the movement against it and started the movement. Angered by the British rule sentenced to 18 months. Tilak ji continued the order of study in jail and came out and jumped into the movement again.
तिलक जी एक अच्छे पत्रकार भी थे। उन्होंने अंग्रेजी में ‘मराठा’ तथा मराठी में ‘केसरी’ साप्ताहिक अखबार निकाला। इसमें प्रकाशित होने वाले विचारों से पूरे महाराष्ट्र और फिर देश भर में स्वतन्त्रता और स्वदेशी की ज्वाला भभक उठी। युवक वर्ग तो तिलक जी का दीवाना बन गया। लोगों को हर सप्ताह केसरी की प्रतीक्षा रहती थी। अंग्रेज इसके स्पष्टवादी सम्पादकीय आलखों से तिलमिला उठे। बंग-भंग के विरुद्ध हो रहे आन्दोलन के पक्ष में तिलक जी ने खूब लेख छापे। जब खुदीराम बोस को फाँसी दी गयी, तो तिलक जी ने केसरी में उसे भावपूर्ण श्रद्धा॰जलि दी।
Tilak ji was a good journalist too. He took 'Kesari' weekly newspaper in 'Maratha' and Marathi in English. With the ideas published in it, the entire Maharashtra and the country's freedom and indigenous flames were born. The youth class became the crazy of Tilak ji. People were waiting for Kesari every week. The British got up with its clear editorial loves. Tilak ji raided a lot of articles in favor of the movement against Bang-Breach. When Khudiram Bose was hanged, Tilak ji gave him emotional reverence in Kesari.
अंग्रेज तो उनसे चिढ़े ही हुए थे। उन्होंने तिलक जी को कैद कर छह साल के लिए बर्मा की माण्डले जेल में भेज दिया। वहाँ उन्होंने ‘गीता रहस्य’नामक ग्रन्थ लिखा, जो आज भी गीता पर एक श्रेष्ठ टीका मानी जाती है। इसके माध्यम से उन्होंने देश को कर्मयोग की प्रेरणा दी।
The British were jealous of him.  He imprisoned Tilak and sent him to the Mandalay jail in Burma for six years.  There he wrote a book called 'Gita Rahasya', which is still considered a great commentary on the Gita.  Through this, he inspired the country to do Karma Yoga.
तिलक जी समाज सुधारक भी थे। वे बाल-विवाह के विरोधी तथा विधवा-विवाह के समर्थक थे। धार्मिक तथा सामाजिक कार्यों में वे सरकारी हस्तक्षेप को पसन्द नहीं करते थे। उन्होंने जनजागृति के लिए महाराष्ट्र में गणेशोत्सव व शिवाजी उत्सव की परम्परा शुरू की, जो आज विराट रूप ले चुकी है।
Tilak ji was also a social reformer.  He was an opponent of child marriage and a supporter of widow remarriage.  He did not like government interference in religious and social work.  He started the tradition of Ganeshotsav and Shivaji festival in Maharashtra for public awareness, which has taken a huge form today.
स्वतन्त्रता आन्दोलन में उग्रवाद के प्रणेता तिलक जी का मानना था कि स्वतन्त्रता भीख की तरह माँगने से नहीं मिलेगी। अतः उन्होंने नारा दिया – स्वराज्य हमारा जन्मसिद्ध अधिकार है और हम उसे लेकर ही रहेंगे।
Tilak ji, the leader of extremism in the freedom movement, believed that freedom would not be attained by begging like begging.  That's why he gave the slogan - Swaraj is our birthright and we will have it.
वे वृद्ध होने पर भी स्वतन्त्रता के लिए भागदौड़ में लगे रहे। जेल की यातनाओं तथा मधुमेह से उनका शरीर जर्जर हो चुका था। मुम्बई में अचानक वे निमोनिया बुखार से पीड़ित हो गये। अच्छे से अच्छे इलाज के बाद भी वे सँभल नहीं सके और एक अगस्त, 1920 को मुम्बई में ही उन्होंने अन्तिम साँस ली।
Even when he was old, he continued to run for freedom.  His body was devastated by prison torture and diabetes.  In Mumbai, suddenly he was suffering from pneumonia fever.  Even after the best treatment, he could not recover and on August 1, 1920, he breathed his last in Mumbai itself.

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